KOMPETANSE

Erstatning ved personskade

En personskade er en fysisk og /eller psykisk skade som er påført et menneske. En personskade kan oppstå i trafikken, på arbeid, ved feilbehandling i helsevesenet, som følge av vold eller på andre måter. Hvis du er påført en personskade, kan du ha krav på erstatning for både økonomisk tap, oppreisning og menerstatning.

Det er flere ting å følge opp dersom du blir påført en personskade og under vil vi gi deg en kort innføring i noe av det viktigste.

Oppsøk lege så raskt som mulig

Å oppsøke lege kort tid etter ulykken er først og fremst viktig av hensyn til din egen helse. Det kan også være viktig med tanke på å sikre dokumentasjon i forbindelse med et eventuelt erstatningskrav. Du bør derfor forsikre deg om at legen nedtegner alle skader og symptomer i journalen.

Sørg for at skaden blir meldt inn innen fristen

De fleste personskader må meldes inn innen gitte frister. Hvor meldingen skal sendes, kommer an på hvor eller hvordan du har blitt skadet.

Ved yrkesskade bør du for det første melde fra til nærmeste leder, gjerne skriftlig. Arbeidsgiver plikter deretter å sende skademelding til NAV og melding til sitt yrkesskadeforsikringsselskap. Dersom arbeidsgiver ikke sørger for dette, må du selv melde inn skaden. Husk at melding må sendes til NAV innen 1 år etter skaden skjedde.

Ved trafikkulykke må skaden meldes til bilens forsikringsselskap innen 1 år.

Dersom du har blitt utsatt for feilbehandling i helsevesenet og dette har påført deg skade og økonomisk tap, må du melde fra til Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Her gjelder de alminnelige foreldelsesreglene slik at kravet i utgangspunktet foreldes etter 3 år fra skaden skjedde, det er imidlertid noen unntak fra dette.

Ved personskade som følge av vold bør du så raskt som mulig anmelde forholdet til politiet. Politiet vil følge opp saken din og kunne gi deg veiledning. Du kan også ta kontakt med en bistandsadvokat.

I tillegg til det som er nevnt ovenfor, bør du undersøke om du kan ha krav på erstatning gjennom dine private forsikringer. For eksempel gjennom reiseforsikring. Fristen for å melde skade til forsikringsselskapet er normalt 1 år.

Ved yrkesskade: Kreve dekning av helsetjenester fra Helfo

Ved yrkesskade har du krav på dekning av utgifter til helsehjelp fra Helfo. For å få full dekning av utgifter som er utløst av yrkesskaden, må du ha et vedtak fra NAV med godkjenning av yrkesskaden.

Hvis du har hatt kostnader til helsehjelp som følge av yrkesskaden før du har mottatt vedtak fra NAV, må du sende inn kvitteringer til Helfo innen seks måneder etter at yrkesskaden ble godkjent. Når NAV har godkjent yrkesskaden, er fristen til å sende inn kvitteringer seks måneder fra hver enkelt behandling eller utgift.

Bør jeg kontakte advokat?

Ved en personskade kan det være vanskelig å få oversikt over rettighetene dine. Det kan også føles overveldende å stå alene mot et forsikringsselskap eller Norsk pasientskadeerstatning.

For å sikre at du får den erstatningen du har krav på, kan det være lurt å kontakte advokat kort tid etter skaden. Advokaten vil da kunne hjelpe deg med å innhente relevant og riktig informasjon og utfordre forsikringsselskapet i forhold til erstatningsutmålingen.

Forsikringen kan dekke advokatutgiftene

I mange saker om personskade dekkes kostnader til advokat gjennom forsikringsselskap eller gjennom ordningen for fri rettshjelp. Det betyr at du ikke blir påført noen kostnad ved å engasjere en advokat. Din advokat vil vurdere om du har krav på rettshjelpsdekning.

Kontakt Rede Advokater i dag

Ta kontakt med Rede Advokater for en uforpliktende samtale om din sak!